Bayar ECONOMY CLASS Tapi FLY BUSINESS CLASS.. Nak Tahu Macam Mana?

Ramai di antara kita yang tau brand Airlines seperti Air Asia dan MAS sahaja kan? (Tak semua, tetapi bilangan tu ramai). Malah yang sedihnya, ada yang rasa Air Asia tu jauh lagi murah, walau kadang2 airlines lain boleh beat the price dengan luggage 20-30kg, makan minum disediakan dan entertainment on board for free!




Jadi tanpa berceloteh panjang, saya mahu share cara bagaimana jika  fly dgn Airlines lain (full service airlines) dengan harapan untuk free upgrade or pay less for business class cabin


Saya pernah diupgrade untuk beberapa Airlines lebih 10 kali sepanjang hidup saya. Dengan membayar ticket economy, tapi saya mampu merasa business class cabin.



Situation Upgrade:
1) Upgrade melalui online service. Boleh surf to this website www.optiontown.com. Dengan website ini, kita boleh upgrade ticket economy to business class ticket dengan bayaran yg minimum. Jika dahulu, MAS ada join UTO, tapi sekarang hanya beberapa Airlines sahaja seperti Vietnam Airlines, Air Asia dan sebagainya. Saya pernah tambah RM110 untuk merasa business class MAS. Jimat, sangat kann?




2) Upgrade using frequent traveller cards such as Enrich, Skyward, Qmiles, Royal Skies etc hanya tolak point
3) Request dengan check in counter. Untuk teknik ini, di sini dikongsi beberapa tips:
a) pakai macam ala-ala businessman
b) confident untuk request
c) mention you're frequent traveller
d) request untuk flight yg tak banyak orang

 dalam business class cabin contoh; 
-MAS ke London waktu pagi 
-Emirates ke Dubai waktu pagi

4) Jika tak lepas request di kaunter, boleh request dalam kabin dengan Senior Flight Officer (SFO) atau Ketua Pramugari. Ada yang berbayar, tapi please request for free. Teknik ini kene guna PR skills yang tinggi dan confident level 100%.
5) Kalau kenal dengan pilot, boleh minta terus dengan pilot… Hahahha… Ini yg paling ‘wink’.
So, benefit utk business class:
a) luggage lebih 10kg
b) priority baggage claim
c) priority immigration clearance




Kalau PR level tahap si kancil, boleh je beli direct dari website. Selalunya tak mahal… Pernah ticket business MAS ke Bangkok dan Phuket lagi murah dari economy. Begitu juga Royal Jordaniaan.






Qatar pula selalu buat promo buy 1 free 1
Selalu usha Web Airlines. Saya penah dapat promo. Closing route Qatar Singapore-Jakarta and opening route Singapore-Bali dengan harga lagi murah dari economy Singapore Airlines.




Sumber: FB Oren Katique

0 comments: